Tijd om te vertragen

Slow.jpg

Laatst schreef ik over de Fuck-it-list. Eén van mijn meest gelezen blogs. En dat verbaast mij niet. Druk is een standaard antwoord als je aan iemand vraagt hoe het met hem / haar gaat. Druk zijn lijkt wel geassocieerd met succesvol, maar word je echt gelukkig als je altijd druk bent?

Dit jaar is één van mijn voornemens meer rust te creëren. De fuck-it-list (of not-to-do list) helpt daar zeker bij, maar hoe zorg ik ervoor dat 2018 het jaar wordt van rust, rust, rust in plaats van druk druk druk?!  5 tips voor meer focus en rust:

1. Focus op dingen die je energie geven.

Zaken die écht belangrijk voor je zijn, die bijdragen aan jouw doel. Bij alles wat ik doe vraag ik me af: 'Draagt dit bij aan dat wat ik wil bereiken?' Ik weet wat mijn doelen zijn en waar ik over 5 jaar wil staan. Door mijn doelen concreet te formuleren en daarbij een strategie uit te werken houd ik focus.

2. Minder social media.

In 2017 begon ik er al mee en dat bevalt goed. ’s Ochtends ga ik pas ‘aan’ als ik op mijn werk ben. Daarvoor blijft mijn telefoon op vliegtuigstand, zodat het enige waarop ik me hoef te focussen is wakker worden, rustig ontbijten met mijn zoontje en klaarmaken voor school en werk. Ik word gestresst, onrustig van haast of berichtjes tussendoor. Te veel prikkels! Het leidt me af. Ik heb het gevoel dat ik moet reageren, ook al doe ik dat dan niet. Op het moment dat ik het bericht zie, is het al binnen gekomen en ik wil graag rustig de dag beginnen. Regelmatig zet ik de meldingen van Whatsapp uit. Ik bepaal wanneer ik de berichten tot me neem. Dat is een keus! En geeft zoveel rust.

3. Multitasken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat multitasken niet efficiënt is. De kwaliteit van ons werk is minder goed als we multitasken. Daarnaast is multitasken vermoeiend doordat we de hele tijd moeten overschakelen van de ene taak naar de andere taak. Een mooie methode (dat werkt voor mij) is de pomodoro-techniek: 25 min werk je zonder afgeleid (dus ook niet je telefoon checken op berichtjes) te worden aan je taken, daarna neem je 5 min pauze. Na 4 blokken houd je 15 min pauze. ('Vind je Ikigai' - Fransesc Miralles & Hector Garcia).

4 Minimalisme

Word je echt gelukkig van al die spullen die je hebt? Ruim op: heb je iets al langer dan 90 dagen niet gebruikt. Vraag je je dan af of het echt bijdraagt aan je geluk. Zo niet, weg ermee! (Meer lezen hierover: 'The more of less' - Joshua Becker / 'Opgeruimd' van Marie Kondo / 'Everything that remains’ - The Minimalistst)

5. Ik richt me op het nu

Door te denken aan wat ik aan het uitvoeren ben. Bijvoorbeeld: ‘ik loop’,‘ ik zit’, ‘ik ontspan’ (klinkt gek, maar door letterlijk in je hoofd na te gaan wat je doet en met die woorden 'uit te spreken', richt je je vanzelf op het hier en nu.) Probeer het maar, het werkt echt! Daarnaast helpen de vragen: is er NU een probleem? Wat gebeurt er als ik dit nu niet doe? Wat gebeurt er niet als ik dit nu doe? Ben je toe aan meer: mediteer dan een een paar minuten per dag. Zoek de stilte op en doe even helemaal niks. Stilte en meditatie kunnen je helpen van een afstand naar je gedachten te kijken. Je leert dat veel gedachten niet echt zijn, maar slechts een hersenspinsel, een illusie, Je leert jezelf en je patronen beter kennen. Het zorgt voor positiviteit. Ik mediteer al jaren en dat bevalt me heel goed. Dus zeker het proberen waard!

Druk zijn is zo 2017. Rust is de nieuwe associatie voor succesvol. Slowen wordt het nieuwe woord van 2018 (mark my words ;-)).

(zie ook www.slowmovement.com)