Is werkgeluk iets waar je op moet en kan sturen?

edu-lauton-TyQ-0lPp6e4-unsplash.jpg

Harvard studies tonen aan dat sturen op werkgeluk loont

Is gelukkig zijn op het werk iets waar we naar moeten streven? Is dit überhaupt een realistisch doel? Zo ja, is dit de verantwoordelijkheid van de werkgever? En wat levert werkgeluk op?

Als je meer wilt weten over een mensgerichte manier van leidinggeven, Human Being Management (HBM), dan is het boek ‘Emotional Intelligence - Happiness’ (Harvard Business Review, 2015) echt een aanrader. Het leest gemakkelijk weg, staat boordevol praktische tips en wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Onno Hamburger (oprichter van gelukkig werken) gaf me een exemplaar en ik las het binnen een dag uit. De ‘HBR Emotional Intelligence series’ gaan in op het menselijk aspect van werk gebaseerd op de Harvard Business Review. Elk boek geeft informatie over het effect van emoties op ons werkende leven. De serie ‘Happiness’ is geheel gewijd aan werkgeluk.


Meer werkgeluk bereik je met deze tips

Wil je sturen op duurzaam werkgeluk? Sturen op de mensen als de drijvende factor binnen de organisatie, dan zijn dit de tips:

  1. Geluk gaat er niet om dat je altijd positief bent. Het gaat erom dat je leert leven met zowel negatieve als positieve momenten. Dat je door middel van oefeningen, zoals dankbaarheid, bewust zijn en leven in het nu, leert hoe je gelukkiger kan zijn. Als je je geluk traint, vergroot je de weerbaarheid, waardoor je beter met tegenslagen kunt omgaan. 

  2. Gelukkige werknemers zijn bevlogen, presteren beter en zorgen voor een prettige werksfeer en dus tevreden klanten. Om werkgeluk te realiseren zijn o.a. een heldere visie, zingeving en goede relaties op de werkvloer van belang.  

  3. Werkgeluk ontstaat met name door dagelijkse routine, het contact met collega’s, uitdaging, focus en het behalen van resultaten. Een hoog salaris of een bepaalde titel zijn minder van belang.

  4. Wil je sturen op werkgeluk, dan zijn steun, aanmoediging en feedback belangrijk. Door middel van praktische tools kun je hier gemakkelijk op sturen.

  5. Wil je een florerende, drijvende werkomgeving? Dan zijn tenslotte vitaliteit en een lerende omgeving onmisbaar (duurzame inzetbaarheid). Het zorgt voor groei van de werknemers en dus het bedrijf.

  6. Geluk meten? Dat is simpeler dan men denkt. Uiteindelijk is het vragen naar ervaring / een gevoel, maar dit doen we ook met allerlei andere metingen, waaronder het werktevredenheidsonderzoek. Het meten van werkgeluk kan dus prima.

Uiteindelijk zijn gelukkige werknemers net als marathon lopers. Ze presteren beter, zijn betrokken en bevlogen en melden zich minder snel ziek. Gelukkige werknemers hebben hart voor de zaak (ook al is het na werktijd) en ze trekken de juiste mensen aan voor het bedrijf. Sturen op werkgeluk loont, altijd. Of werkgeluk dus iets is waar je als organisatie naar moet streven? Dat laat ik geheel aan jou om te beoordelen, maar ik ben uiteraard overtuigd.