Het veranderen van mijn gewoonte!

justin-aikin-655510-unsplash.jpg

Een maand geen wijn!

Struggles met resultaat!




Wijn als gewoonte

Ik ben dus een echte wijnliefhebber. Ik houd gewoon van lekker eten en drinken (story of my life). Een wijntje (en dan vooral rood) op vrijdag en zaterdag of als er iemand komt eten, of als ik een heel drukke dag heb gehad (genoeg redenen blijkbaar :-))… daar geniet ik dus echt van! Voor mij is dat echt een gewoonte.

Als vitaliteitscoach weet ik dat niets zo moeilijk is, dan het veranderen van gewoonten. Dat is ook niet gek, want 95% van ons gedrag gebeurt onbewust. Om mijn klanten beter te begrijpen en daarmee te begeleiden ging ik, samen met hun, de uitdaging aan. Het veranderen van mijn gewoonte: wijn. Benieuwd naar mijn struggles, resultaten en succesfactoren?


Hoe ging ik dit ooit volhouden?

De eerste week ging ik er goed doorheen. Door de week drink ik sowieso nauwelijks alcohol, omdat ik merk dat ik slechter slaap als ik wijn drink. (Zal wel iets met ouder worden te maken hebben :-(.) Bovendien vloeit wijn in de maand december sowieso iets rijker dan de andere maanden van het jaar, maar dat zal vast niet alleen aan mij liggen. 

Het tweede en het derde weekend vielen me best zwaar. Het tweede weekend had ik afgesproken met vriendinnen. Eigenlijk drinken we altijd wel een wijntje als we samen zijn - een vrijwel vast patroon. De eerste gesprekken in mijn hoofd vonden plaats: ‘Ach 1 wijntje kan best wel toch.’ ‘Waarom doe je dit?’ ‘Je drinkt nooit veel.’ ‘Wees een beetje lief voor jezelf.’ ‘Het is maar een maand!’ ‘Je kan toch wel een maand geen alcohol drinken?’ Zucht, hoe ging ik dit ooit volhouden?

Het derde weekend werd ik uitgenodigd voor C Amsterdam: 3 jarig bestaan. Te mooie plek, te lekker eten en vooral super goede cocktails. Het viel me zwaar! Het eerste uur ging de discussie in mijn hoofd door. Heftiger dan de week ervoor. Bizar, hoe hardnekkig zelfs 1 of 2 drankjes in het weekend, zo’n gewoonte was geworden. Ik hield vol, dronk spa rood, had een superleuke avond en nacht (was pas om 2.30 uur ’s nachts thuis). Het laatste weekend was prima, ach het einde in zicht. 



Meer energie, minder gewicht en minder chagrijnig 

Een maand geen alcohol, zorgde voor meer energie. Ik kon met minder slaap, energieker de dag doorbrengen. Ik merkte dat ik fitter was. Mijn huid werd beter en ik was minder snel chagrijnig. Niet dat ik snel chagrijnig ben, maar van een slechte nachtrust word ik nu niet echt bepaald vrolijk. En dat is wel wat alcohol met mij doet: ik slaap er slechter van. Bovendien was ik binnen 2 weken 1 kilo lichter. Niet dat afvallen nu mijn doel was (of eigenlijk totaal niet), maar mocht dat wel je doel zijn. Ooit geweten hoeveel invloed jouw alcoholgebruik op jouw lichaamsgewicht heeft? Maar, het mooiste van alles was, dat ik me super sterk voelde. Deze (vooral mentale) struggle overwinnen gaf me zoveel power, dat had ik niet verwacht! 



Steun

De grootste succesfactor van alles was de steun die ik van mijn vriend kreeg. We deden het samen. Als ik het zwaar had, appte ik hem. De steun was één van de belangrijkste factoren voor het behalen van mijn doel. De tweede factor was mijn wilskracht. Ik had me al vaker voorgenomen een maand niet te drinken, maar steeds weer vond ik wel een excuus om het niet door te zetten. Nu wilde ik het bewijzen aan mijzelf, dat ik sterker kon zijn dan mijn gewoonten. 



Bereik ook jouw doel!

Wil jij ook jouw doelen nu echt eens bereiken? Binnenkort start ik met een nieuw online coachingsprogramma: speciaal voor moeders. Hierin gaan we aan de slag met jouw doel en werken we samen aan een gezond, sterk en fit lichaam en geest. Door de steun, die je niet alleen van mij krijgt, maar ook van een groep enthousiaste moeders, gaan we ervoor zorgen dat jij jouw doelen dit keer echt gaat bereiken! Enthousiast? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief! Jij bent dan de eerste die weet wanneer we van start gaan. Bovendien ontvangen de eerste aanmelders een exclusieve kortingscode!